Сянка и кост - Лий Бардуго/ Shadow and Bone - Leigh Bardugo (book review)

June 13, 2016

Алина Старков е момиче, което не е видяло нищо хубаво в живота си. Един ден нещо в нея намира своя път навън и тя е отведена в двореца, за да се научи да използва тази сила и да бъде обучена за Гриша, част от магьосническия елит.
Алина може да се окаже ключът за спасяването и обединяването на нейната някога силна страна - Равка, която е разделена на две от Долината на смъртната сянка, населявана от мрак и чудовища.

Книгата си я взех от чисто любопитство. Винаги бе от книгите, които ми се въртяха в главата, но все взимах някоя друга и остана малко на заден план, докато не се реших да си я взема.
Още с отварянето на страницата на картата, която е една от най-хубавите, които съм виждала и вече знаех, че ме чака нещо чудесно. Тя се оказа едно от най-хубавите решения, които съм взимала. 

Още от първата глава се потопих в този нов свят и героите ми станаха мили, а странни чувства в мен започнаха да се надигат и знаех, че ме очаква нещо прекрасно. Ако прекалено многото чувства могат да се определят като нещо прекрасно. 
Хареса ми, че прологът и епилогът бяха написани от неутрален разказвач, а историята се разказваше от името на Алина, но въпреки това чудесно се разбираха характерите на хората около нея. Авторката е изградила този нов свят по един прекрасен начин, който въпреки че съдържа нереални за нашия свят неща, беше напълно реален с неговите проблеми, недоброжелателни съседни страни и т.н. Сградите роклите, градовете бяха толкова добре детайлизирани, че не бе никак трудно да си ги представя и да навляза в света на Гриша. Който само да вметна се превърна в един от любимите ми книжни светове и бих дала всичко, за да мога да го посетя. Уви, ще трябва да се задоволя единствено чрез книгите. Стилът на писане е толкова хубав и приятен за четене. Нищо, че се описват неща, които никак не са лесни за описване, авторката се е справила повече от добре, за да може читателя хем да му е леко да чете, хем да си представя всичко. Описанията се появяват в точния момент и са много лесни за четене. Никак не прекъсват и не натоварват случващото се. То си има достатъчно действие и напрежение и без тях. 
Изненадите и неочакваните обрати са в голямо количество и точно това ми хареса. Тъкмо когато всичко е ясно и върви по план става нещо. Авторката се е справила чудесно и в това отношение да държи интереса на читателя през цялото време. 

Книгата започна малко бавно, но с първите няколко глави набра скорост и после не се успокои чак до края. През половината време, докато четях бях на тръни и под напрежение дори повече от героите, които "реално" преживяваха нещата и точно това ме накара да харесам книгата още повече. Читателя не е само същество, което да бъде забавлявано с историята, а напълно може да бъде потопен в нея, като още един герой.  

Героите ги харесах страшно много и те станаха ми много близки, отколкото си мислех. Мога да кажа, че си направиха място в вечнорастящото ми място в сърцето.
Алина Старков е една героиня, при която всеки би могъл да се постави на мястото ѝ. Направена е по такъв начин, че да се хареса на читателя. Дава всичко за своя приятел и умело прикрива чувствата ѝ. Развитието ѝ като героиня протичаше напълно нормално и на не малко места бях горда с нея и това, което правеше и в това, което се превръщаше. От едно невинно момиче, което правеше всичко в името на приятеля си и да се скрие от това коя е наистина, защото я беше страх как ще бъде приета, тя се превърна в една силна героиня, приела съдбата си, която е готова на всичко да спаси страната си и да се изправи срещу останалите от Гриша. 
Мал е най-добрият приятел на Алина, който също като нея харесах още в самото начало. Има нещо, което ме влече към такъв тип герой, на което аз не мога да се противопоставя. Това, което ми направи впечатление при него е, че авторката не го е идеализирала напълно, както много други обичат да правят. Той е едно обикновено момче, заедно с всички черти на характера, които му принадлежат. Споделях чувствата и мислите на Алина към него през цялото време. При него нямаше нито един момент, който да не е под напрежение и въпреки че имаше момент, в който исках да го ударя, не попречи на цялостното ми харесване и впечатление за него.
Тъмнейший е предводителят на магьосническия елит Гриша. Той е героя направен от противоположности. В един момент е един, а в следващия вече няма и помен от него. Остана си леко неразбран от мен, но заедно с това спечели любопитството ми и сега ми е изключително интересно да разбера повече за него в следващите книги. Външният му вид е точно този, който аз харесвам, но ще му трябва още малко, за да започна да обичам да го мразя, не мога да избягам от това.
Има и други герои, които по някакъв начин са включени към историята и спомагат за нейното развитие по един или по друг начин. Като няма нито един, който да има същия характер като някой друг. Всички са индивидуални, за това със сигурност поне един ще ви се хареса. Няма да казвам повече за тях, защото както казах са свързани с историята и ще пусна някой спойлер, а повярвайте ми вие не искате това, защото книгата е наистина много интересна и заслужава вашият шанс. 

Не вярвах, че една книга може да породи толкова топли чувства в мен като тази. Сега всеки път като заговоря за нея се изпълвам с чувства и с въодушевление. "Сянка и кост" е едно невероятно начало за тази трилогия, което може да разчувства и да удовлетвори всеки с начина, по който е написано. Харесвам абсолютно всичко в тази книга от прекрасната карта в началото до последното изречение на епилога. Препоръчвам я на всеки, който иска да се потопи в нови приключения и един повече от красив свят, а героите... те са прекрасни.

You Might Also Like

0 comments