Top Ten Things That Will Make Me Instantly Want To Read A Book

April 18, 2017



Някога много отдавна написах пост за нещата, които не харесвам книгите и не знам защо отрицателния ми поглед винаги ми се отдава повече за писане. Дори и по предмета "Бизнес преговори", докато разиграваме доброто и лошото ченге, винаги си избирам второто. Може би, защото е по-лесно да се направиш на лош и избухлив, отколкото да си търпелив. И само да вметна, защото повечето от вас съм сигурна, че ще заложат на доброто ченге като добрия герой, ами вие ще затънете още, защото именно добрия е този, който ви изучава и ви предлага избори, докато вие се пазите от лошия! Ето нещо, което научих от часовете досега, стори ми се доста интересно, а защо реших да го напиша точно тук си нямам представа. Спирам с уроците! 

0a9bdf77bd6d0f65ae2f893f9ae02529.gif (245×230)

На всички ни се е случвало да искаме моментално да прочетем дадена книга, само при чуването, че съдържа нещо, което на нас ни харесва към момента.Магнитът се задейства и ние веднага търсим начин да я имаме, дори и да е назаем, а не наша собствена. За резултата е различен всеки път, за това него ще го игнорираме ...

Както вече сте видели от заглавието темата е за 10-е неща, които ще ме накарат да прочета дадена книга. Повече информация за Top Ten Tuesday и бъдещите теми, можете да откриете ТУК! 

И сега нека да започваме с тях ... 

1. Силните героини, които не се страхуват да сритат и някой друг задник. Знаят какво искат, отиват и го постигат. Героите, като цяло, да са добре изградени и да имат отличаващи ги характеристики.


Неведнъж съм казвала, че най-важният елемент за мен от дадена книга са именно героите, защото благодарение на тях какъвто и да е замисълът на историята могат да го направят приятен за четене и оригинален. Дори и да е най-клишираната идея, хубаво и дълбоко изградените герои ще я направят заслужаваща прочита си. За това те са толкова важни в моите очи. 
Не казвам, че винаги искам още от началото на книгата да са във вихъра си като Селена, Роуз, Дмитрий, Рисанд, Инеж, Каз и много др. и на по-късен етап да се развият не е проблем. Важното е да не попаднат в дупката на нищо специалните и обикновени герои, които вече познаваме като пръстите ни на ръцете. 


2. Красивите корици.


Ще кажа честно, че понякога една корица наистина може да ме накара да искам да прочета дадена книга, както беше с "Изборът", дори и да знам, че може би с героите няма да сме в добри отношения. 
Красиво направените корици могат да изиграят голяма роля за прочита на книгата. Пък и аз не търся да са уникални, естетически и графиките да са отвъд измеренията, на мен ми трябва просто да са от цветовете и нещата, които хващат окото (в случая моето) и да будят интереса в мен. Че не винаги хубавата корица води до блестяща история е всеизвестен факт, но това не ме спира.

3. Светът. 


В момента съм на вълна на фентъзи книги, в които има много политическа драма и военните диктатури, и не само такива от този вид. Искам нещо различно, което да ми дава нов поглед върху нещата. Въпреки, че от скоро не търпя книги, където има явен сексизъм и се радвам, че в последните прочетени от мен и една, която чета в момента хората гледат по друг начин на момичетата. Не само като стока, а и като капитан на гвардията и подобни роли. 
Също така интересът ми към вампирските светове отиде в отрицателните стойности, единствено искам да прочета последните две книги от "Академия за вампири" и приключвам с този вид. Може би някога в бъдещето ще му дам шанс отново, но засега - не. 

Сега за останалите светове, което ми е любопитно да разбирам повече трябва да са: 

1) Така добре и дълбоко изградени, че да са като реални. Да ме накарат да се питам, дали пък някъде случайно наистина не съществува такъв; 

2) свръхестествените качества на героите да не са просто умения да си играеш с 5-е елемента вода, въздух, огън, земя и дух, а да има някаква по-сложна наука зад тях] 
3) т.нар. "нови" светове и държави да не са толкова подобни на тези от Земята, да си имат своята уникалност, закони и култура;
4) обичам свътът в книгата да е просторен, защото така има шанс да видим повече от него и да се запознаем с нещо ново. В повечето случаи ако добре се запознаем и с мястото на действието е плюс. 
Ако е contemporary или градско фентъзи- нещата са малко по-различни, защото не можем да избегнем нашия свят да придобие нещо от друго измерение, въпреки че и това понякога се нарушава. Тогава героите и самият замисъл за развитие на историята изиграват по-голяма роля.


4. Свръхестествените способности на героите или самата магическа система. 


Както споменах в различната точка нужно е тя да оригинална и да е поне малко по-сложна. Ако искат и да контролират елементите, но да се прибави и някаква врътка към това. Вече почти всички суперсили са заети, така че е малко по-трудно, но когато има желание винаги може да се намери някакво ново подобрение за вече съществуващите. За въображението граници няма, а и хората винаги сме привлечени към новото, защото сме си такива същества по природа или този факт се отнася просто само за мен. 
В случая ще дам пример с "Веровещица", където бях твърдо убедена и очаквах книгата да ми хареса много, точно заради дарбите на хората, НО се оказа точно обратното, защото самият стил, по която е представена историята може да те прати някъде в тъмното и ходи се оправяй. Пък и идеята не беше нищо кой знае колко ново, нямаше го това подобрение, за което писах преди малко. 

5. Действие. (измъчвания, убийства, кръв, терор, разходка из джунгли ...)

Music Video GIF - Find & Share on GIPHY

Обичам действието, не ме интересува дали присъства любовна драма или нея в една книга, важното е действието. НО и тук трябва да е добре изпипано и направено, да не ми нахвърлят само сцени с действие една след друга с малко обяснения и да не може да се проследи връзката или защо единия бие другия с железен стол (не е отникъде примера, просто така ми дойде). 
Тук не броя за действие и карането на кола, готвенето или нещо, което не изисква покачване на адреналин. Състезание по опасни завои, фурната да започне да пуши и да даде началото на пожар и да започне тормоз над някой взет за жертва - е истинското действие за мен. Надявам се поне малко да сте разбрали от това, което имам предвид за виждането ми за действието в книгата. 

6. Заболявания. 


Колкото и странно, и малко безчувствено да звучи - Да, искам да чета такива книги, защото съм любопитна какво всъщност преживяват тези хора. Въпреки че все още не съм намерила книги за някой, които има раздвоение на личността, че и повече личности, които се борят за надмощия на тялото му - това вече ще ми бъде безкрайно интересно. 
Както знаем книгите са начин да преживеем повече отколкото ще ни стигне нашият живот, за да го направим, освен ако не се превърнем във вампири или не създадат някаква съставка за удължаване на годините, но дотогава имаме книгите. 
Пък и как ще се развием като хора, и ще се научим да бъдем толерантни и по-състрадателни към другите, ако не знаем какво преживяват. 
Другото положително нещо, което може да се намери между страниците на тези книги е уроците за нас, които имаме здравето и силата да живеем и да бъдем. Почти във всяка една книга, в която героят се бори с нещо има мъдрост, която да се окаже точно за нас в момента.  

7. Разкриване на убийство или друго престъпление. Да има някаква мистерия.

screaming GIF

Като тук обръща внимание само на книгите от Агата Кристи, тъй като съм толкова зле с четеното на други автори, че не мога да дам шанс. Но да, книгите на авторката винаги ме оставят с отворена уста и харесвам как накрая може да е съвсем неочаквано. Единственият път, в който разпознах извършителя беше в една кратка история, но щеше да ме е срам ако не се беше случило. Тези книги са страхотно гориво, което да поддържа мисловната дейност на мозъка, да търси детайли и да чете понякога през редовете. За това тези книги толкова ми харесват и са страхотни за лежерен следобед, колкото и нелепо да звучи. 
Колкото до мистериите книги като "Ние, лъжците", "Аз бях тук", "Сезонът на злополуките" и др. подобни носят именно това във въздуха и карат читателя да прелиства страниците, за да разбере какво всъщност се е случило. Така, че за мистериите може да е най-обикновена книга, но да е написана по начина на горе изброените.

8. Преразказ на класическа приказка. 

Spelled by Betsy Schow — Reviews, Discussion, Bookclubs, Lists

"Двор от рози и бодли", "Дороти трябва да умре", "Spelled" и др. подобни, но аз съм чела само тези. Планирам някога да стигна и до "Лунните хроники", но други излизат в момента на преден план. 
Това е точно един вид подобрение на нещо старо, но което да запази корена. Една история може да се извърти по безброй начини, стига някой да има въображението и желанието да го направи. Важното е да не бяга от основното. Може да се прави каквото искаш, да даваш съвсем други качества на героите, но на края да се разбере, че новото е взело вдъхновението си от нещо старо. Защото някои хора четат преразказите именно заради класиките и очакват да видят именно това. 
Така, че винаги в мен ще се прояви интерес за нещо, което е взело вдъхновение от нещо старо, но е за днешния век. Модернистично е думата, която може би търся в случая. 

9. Тематична за сезона.


Колкото и странно да е - приемете го. Обичам тематични за конкретния сезон неща така, че това включва и книги, не само шоколадчета бял кит кат в хелуинска опаковка, защото аз дори не съм фен на белия шоколад. 
Ще дам няколко примера за това какви книги може да ми се приискат да прочета веднага, когато дойде даден сезон: 
зима - "Любовта ми подари", та аз дори не обичам да си показвам чувствата, да не говорим да чета любовни истории; "Сняг вали" ?!??!  ... Но казвам ви, че когато зимата на 2017г. дойде ще се боря в библиотеката да взема тези книги. И понеже сме ваканция през този сезон чета възможно по-дебелите книги.
пролет - продължавам с дебелите книги, защото пак имам свободно време, нормално големи фентъзи книги, и започвам към по-леките. Бавно да преминавам ...
лято - не знам защо, но когато си помисля за този сезон, веднага ми идват книгите на Сара Десен и дори мисля да им дам шанс това лято. Разбирате ли?, то и аз не се разбирам, ама няма проблеми. За лятото искам нещо, което да не ме натоварва и да ме включва в много мислене, но все пак да има повече от половината от нещата, които вече изброих.
есен - купените току-що, пресни и топли книжки. Това е сезонът, в който си давам свобода за покупки, така че след това ги чета и обикновено тук са изцяло измислени светове, свръхестествени неща, магии и т.н. 
Сега можете да намерите грешките в два от сезоните, защото както казах аз не чета, но сезонът ме кара!!!

10. Храна. 

wonderlandgirlforever

Напоследък отдавам голямо значение и на храната в книгите, защото поне ако нищо от другите човешки нужди на героите не се доближава до реалните, то храната да компенсира. Та, ако ми кажете, че в книгата има отдаден на готвенето герои или в замъка гостите ядат прекрасни вечерии, или има ястия от екзотични кухни веднага ще взема книгата, за да се самоизмъчвам. 

Това са нещата, които ще ме накарат да искам да прочета дадена книга, надявам се поста да ви е бил интересен! :) 

Въпроси: 
  • обичате ли да четете тематични книги през отделните сезони? 
  • какви неща ви карат да прочетете дадена книга? 
  • колко пъти сте взимали книга заради корицата? 


You Might Also Like

6 comments

  1. Много интересен и различен пост си написала. Страшно много ми хареса.А относно въпросите ти - да си призная без дори да искам през различните сезони се настройвам за различен тип четива. Лятото например ме влекат разни любовни истории , а зимата някак наблягам на по-дебелите и сериозни книги. Взимала съм си книга и заради корицата ,макар понякога да съм оставала разочарована от съдържанието.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Това с корицата и при мен се е случвало, така че напълно те разбирам. Ами да, лятото много хора ги виждам да четат именно такива истории, явно никой не иска да се затормозява с по-сериозни и дебели четива. Благодаря много за коментара и да кажа, че е благодарение на момичетата, които водят т.нар. събитие! :)

      Delete
  2. Хех, и на мен ми е по-лесно да кажа какво ме отблъсква, отколкото какво ме привлича, но една силна героиня може да ме накара да прочета 20 книги една след друга, особено ако успея и да се докосна до нея по някакъв начин. Обичам и да наблюдавам развитието на героите и самата история, особено ако персонажите, сюжетът и светът ми харесват. В момента редактирам една страхотна книга и просто съм влюбена в нея.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Вродено му е на човека да си бъде "критик", но важното е как го правиш. Съгласна съм изцяло за героите, защото понякога точно за това държа да дочета дадена поредица. Благодаря за коментара! :)

      Delete
  3. Направо имах чувството, че аз съм писала поста. :D И аз обожавам съвременни преразкази на каквито и да било истории, мога по цял ден да чета за храна и ми е много по-приятно да чета нещо тематично за сезона. :) Първите няколко точки дори нямат нужда от коментиране, те са ясни и веднагически биха ме накарали да започна някоя книга. :D <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ами аз предпочитам да я ям тази храна, за която чета (в повечето случаи!), защото иначе не е много готино :дд Радвам се, че имаме допирни точки в начина ни на мислене. Много благодаря за коментара! :)

      Delete