Самостоятелна книга или поредица?!

June 17, 2017



От много време темата за самостоятелни книги и поредици ми се въртеше из кътчетата в главата ми и най-накрая ще види бял свят. 
И двете си имат положителни и отрицателни страни и днес ще се заема именно с това, да си кажа кои са плюсовете и минусите за мен на едните и другите.... 

САМОСТОЯТЕЛНИ КНИГИ
Не знам защо, но тук ми е трудно да се представя някоя книга от жанр фентъзи. По-скоро ако ми каже някой да му дам пример ще кажа веднага някоя от т.нар. contemporary. И докато пиша това осъзнах, че една от най-добрите книги, които съм чела някога "Битката" на Матю Райли е всъщност самостоятелна книга и е трилър. Добре, да приемем, че е твърде относително това с книгите и жанра. Защото криминалните романи на Агата Кристи също са прекрасни сами по себе си и не вярвам, че има нужда такива книги да са част от навързана поредица. 

Положителни страни:
  • когато не искаме да се занимаваме дълго време с едни и същи герои и свят; 
  • чудесни за излизане от читателски застой;
  • по-леки са от поредиците, защото всичко се решава в рамките на книгата;
  • имат край; 
  • спестяват пари от последващи книги в поредицата;
  • спестяват място на рафта, което може да се използва за други книги;
  • действието се развива малко по-бързо;
  • няма ненужни описания и се знае какъв е проблемът, който трябва да се разреши.
Отрицателни страни:
  • някои, ни оставят с желание да четем повече за света, героите, а просто си тръгват от нас #ГРУБО
  • имат край; 
  • развитието на героите е прекалено бързо и изкуствено;
  • понякога са доста тежки и пълни с драма;
  • много неща се случват по едно и също време, дори и такива, които са напълно ненужни;
  • няма равенство между пряка реч, действие и описание. 
ПОРЕДИЦИ


Като погледнете рафтовете ми ще видите изцяло книги, които са част от поредици. Като тук се включват и книги, където са с еднакви герои, но приключенията са различни. Навързани и самостоятелни книги от поредица за по-добро разбиране. Не знам какво толкова ме влече към поредиците и са ми такъв криптонит. Много малко са ми завършените такива, повечето чакат следващата книга да се появи на бял свят, а има и такива, които не могат да бъдат довършени. 
Нужно ли да пояснявам, че всичките са фентъзи или се подразбира?!


Положителни страни: 
  • повече време прекарано в света и приключения с героите;
  • щастието, когато най-после следващата част излезе;
  • възможност героите да се развият и да се променят;
  • поредиците изглеждат по-хубаво на рафта, когато са целите #естетика; 
  • опознаване и по-добра памет относно местата по света от книгата, и на героите;
  • повече мистерии, проблеми за решаване и действие. 
Отрицателни страни:
  • чакане по една година, за да излезе следващата част;
  • когато излезе следващата част има опасност да си забравил наполовина предишната;
  • заемане на повече пространство, но за какво ви е пода?!;
  • авторът да преустанови писането на следващата книга;
  • до излизането на последната книга всички завършват на ръба и те карат да страдаш и да започваш да си представяш всички алтернативи, които могат да се случат;
  • когато всичко свърши не знаеш какво да правиш с живота си;
  • издателството, което я издава да реши да не продължава;
  • много излишна информация и протакване; 
  • със сигурност ще се появи любовен триъгълник; 
  • все някой трябва да умре в някоя книга;
  • не знаеш какво може да се случи до последната книга;
  • героите могат да се деградират вместо обратното; 
  • ненужна драма; 
  • ако се чете на по-късен етап дадена поредица, когато повечето от частите или всички части са издадени има огромна вероятност да се спойлнеш, докато се ровиш за нещо, свързано с първите книги.
Не знам кое предпочитам повече. Понякога една самостоятелна книга може да ме накара да почувствам много повече, отколкото една трилогия, например. В повечето случаи бих избрала поредица, защото това ми дава възможност да съм по-постоянна с нещо и да знам какво ще бъде следващото прочетено от мен. Както се вижда и двете си имат положителни и отрицателни страни. Но всички са книги, които дават от себе си по нещо на читателя, а това е най-важното! 

въпроси:
кое преобладава повече във вашата библиотека? 
какво предпочитате да четете и защо?

You Might Also Like

7 comments

  1. Като се замисля, аз също не мога да избера категорично самостоятелни книги или поредици заради всички неща, които си изброила като плюсове. Погледнато от позицията, в която се намирам сега (на човек, който не е пипвал книга последната половин година и евентуално е забравил как се чете за удоволствие, понеже е трениран да запаметява кога, къде и защо е написано някое произведение), май бих избрала самостоятелни - дават ми някаква свобода и необвързаност. Поредиците ми изглеждат малко страшнички сега, понеже съм отвикнала да посвещавам времето си на това занимание... Впрочем те преобладават в библиотеката ми.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Когато шмам изпити и представяния на презентации и аз прибягвам до самостоятелнште книги, тъй като чета бързо и не искам да си мисля за следващата книга. Благодаря за коментара :)

      Delete
  2. Сигурно знаеш, но аз винаги съм с двете ръце за поредиците, без значение колко се чака и колко са дълги, защото ако ми харесат, естесвено, че ще ги погълна като топъл хляб или глътка студена вода в пустинята. Обичам да прекарвам възможно най-много време с героите и да проследявам историите им, развитието им и всичко, коеъо авторът измисли. Затова и самостоятелните книги не ме привличат.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Напълно съм съгласна, но в последно време никоя поредица не може да ме държи в напрежение и нетърпение за следващата книга. Е, като изключа "Стъкленият трон" :д

      Delete
  3. Здравей, много хубава статия, беше ми много интересно да я прочета. При мен преобладават поредиците, аз обичам да чета и поредици и самостоятелни книги,по-равно. А иначе за + и - съм напълно съгласна с теб. Колкото до жанровете, гледам да не се ограничавам, но пък да си призная такива захаросани любовни романи и ужаси не бих чела, просто защото знам че няма да ми допаднат. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. И аз не харесвам захаросаните любовни романи както ти ги нарече, защото ми идват малко фантастични. Интересно ми е дали някой ужас ще ми хареса на книга, така че ще пробвам някога. Благодаря за коментара :)

      Delete
  4. Обичам и поредиците и самостоятелните книги, но често любовта ми към поредиците е много по-силна. Просто обичам да съм колкото мога повече с героите.

    ReplyDelete